Jumaat, 16 Oktober 2009

TERJEMAHAN AL-FATIHAH - ترجمهن الفاتحة

Ada 2 PERKARA yang ingin saya sampaikan di sini.

PERTAMA: Adakah anda tahu maksud Surah Al-Fatihah yang sering kita baca di setiap solat kita? Mungkin ada yang berkata tahu, tahu sikit-sikit dan mungkin juga..dulu tahu tapi sekarang sudah tak ingat... : ). Tak apa, mari kita ulang kaji bersama..saya sendiri pun ada yang terkucil juga..haha. Berbanyak maaflah, bukan niat saya untuk mengajar, tapi sekurang-kurangnya dapatlah kita menajamkan kembali ingatan kita pada maksud surah tersebut dan seterusnya membuatkan kita khusyuk dalam menunaikan solat...Insya Allah..

 دڠن نام الله، يڠ مها ڤموره، لاݢي مها مڠاسيهاني
 

سݢالا ڤوجي ترتنتو باݢي الله، توهن يڠ ممليهارا دان منتدبيرکن
سکالين عالم

يڠ مها ڤموره، لاݢي مها مڠاسيهاني

(يڠ مڠواساءي ڤمرينتاهن هاري ڤمبالسن ﴿هاري اخيرة

 اڠکاوله سهاج ﴿يا الله﴾ يڠ کامي سمبه، دان کڤد اڠکاوله سهاج کامي 
مموهون ڤرتولوڠن


تونجوکيله کامي جالن يڠ لوروس

,ايايت جالن اورڠ-اورڠ يڠ اڠکاو تله کورنياکن نعمت کڤد مريک
بوکن ﴿جالن) اورڠ-اورڠ يڠ اڠکاو تله مورکاي
دان بوکن ڤولا ﴿جالن﴾ اورڠ-اورڠ يڠ سست


KEDUA: Ada masalah lain ke? Saya tak pandai baca tulisan Jawi!! Pun tak apa...apa kata kita belajar bersama. Kalau mereka yang berdekatan dengan anda tahu membaca Jawi, cubalah belajar dengan mereka. Belajar dengan guru lebih mudah dari tanpa guru. Walaupun begitu, anda sebenarnya masih boleh belajar secara peribadi melalui on-line. Apa yang penting..anda ada kemahuan untuk belajar.


Sebagai permulaan, anda boleh pergi ke laman sesawang ini: 

Cuba salin dan letak tulisan jawi ini di ruang yang di sediakan dan tekan butang "TUKAR". Tulisan Jawi tersebut akan ditukar ke tulisan Rumi..begitu jugalah sebaliknya. Cubalah, mungkin ia boleh dimunafaatkan.

Kepada anda yang ingin membuat surat atau apa sahaja penulisan dalam tulisan Jawi, laman tersebut amat sesuai untuk anda. Bukan itu sahaja, ia juga boleh menukar mana-mana laman sesawang yang bertulisan Rumi ke tulisan Jawi atau sebaliknya, dalam masa yang singkat.

Selamat belajar, selamat mencuba dan semoga kita semua termasuk di dalam golongan orang-orang yang berjaya di dunia dan akhirat.